Editorial Martie 2011 - Profesor Dr. Aurel ROMILA

                                         I D E A L U L  de E U

     Stim din teoria psihiatriei ca orice persoana se dezvolta avind mai mult sau mai putin constient un eu ideal. Fiecare ar vrea sa devina cineva si ceva. Si daca nu ajunge ramine cu un regret toata viata ca n-a reusit, sau si-a gresit cariera sau a ratat-o. Cei mai multi se consoleaza cu "n-au fost conditii " sau asta e situatia! Asta este o frustrare majora. Asta poate motiva la unii derapajul in alcoolism sau droguri. Sunt si cazuri cind o boala psihica este un obstacol la devenirea sociala si subiectul se multumeste cu o supravietuire sau cu denigrarea celor care au reusit cite ceva.
     Idealul de eu este insa altceva. A nu se confunda cu eul ideal, psihanalitic. Idealul de eu se refera nu la ce vrei tu sa devii ci la orizontul cultural pe care ti l-ai format, cunoscind valorile care te-au precedat. Ce ai retinut din mitologii? Pe Apolo sau pe Dionisos?
Dar din religii? este Hristos idealul absolut? Dar din filozofie : Platon, Aristotel sau Plotin, Sf.Augustin? Este o caracteristica a tinarului in formare sa fie pe rind influentat de ultimul citit. Pe care il preferi, pe Descartes,Spinoza sau Kant, Hegel sau Schopenhauer, Nietzsche?
Fenomenologie sau existentialism? Dar ce spui de Shakespeare sau Eminescu, Racine sau Ionesco?
      Ca psihiatru am preferat pe Pinel si Esquirol lui Griesinger, dar Kraepelin, Bleuler, Kurt Schneider, Jaspers. Apoi Freud, Adler, Jung,
Lacan, Frankl. Pe deasupra tuturor virfurilor (cum spune poezia lui Goethe) sta Henry Ey. Secoll 21-22 va fi al lui sau...
     Dar panteonul rominesc? Soutzu, Obregia, Pamfil, Brinzei, G.Constatinescu, Belciugateanu.
Astea sunt doar citeva stele si nu idolii de TV.
     Deaceia pe linga bucuria care o ofera Plesu - Liiceanu am si regretul ca la talia care o au in cultura romina ar fi obligati  sa atace idealul de eu si criza lui actuala, pentruca in definitiv Noica nu mai e, dar el ar putea sa mai fie daca s-ar cultiva idealul de eu.
     Asaca eul ideal ridica nivelul unei persoane insa idealul de eu poate influenta calitatatea vietii unei natiuni si poate decide viitorul umanitatii. Asta este bacalaureatul!                       Prof.Romila

No comments:

HOME (*Revenire-Pagina la Zi)

MENU

EDITORIAL