N-am crezut niciodata in specificul national, in "sentimentul romanesc
al fiintei", in tot ceea ce filozofii culturii si psihologii maselor ne-au atribuit ca sa
ne distinga de alte popoare.
Nu cred ca suntem mai ospitalieri decat altii, mai harnici sau mai
hoti. Nu-mi pare nici bine, nici rau ca sunt roman. Uneori regret ca
nu m-am nascut elvetian, dar imediat imi aduc aminte ca as fi putut sa
ma nasc ugandez.
Suntem si noi, romanii, undeva "la mijloc de rau si bun", cum scria Ion Barbu,
un neam sub soare, nici prea-prea, nici foarte-foarte.
Daca n-am luat nici un premiu Nobel, in schimb am inventat stiloul.
Daca zidul ni s-a prabusit peste noapte, ne-am apucat, cuminti, a doua
zi sa-l ridicam la loc, si tot e ceva. Am fi putut, in definitiv, sa-l
lasam in plata Domnului de zid si sa ne caram cu totii in alta
parte...
Cu toate astea, exista ceva specific romanesc, ceva atat de adanc in
firea noastra, a celor care traim azi pe acest plai de dor, incat m-as
hazarda sa spun ca este insasi esenta "romanismului" in acest moment
istoric. Este cercul vicios al isteriei provocate de stres si al
stresului provocat de isterie.
Dati-mi voie sa fiu, in continuare, mai explicit.
Daca traiesti numai in Romania, e posibil sa nu-ti dai seama ca e ceva
in neregula cu lumea din jur. Ai culoarea mediului si te misti o data
cu el. Esti una cu toti ceilalti. Dar daca te intorci, dupa o vreme
indelungata, in tara e cu neputinta sa nu fii izbit de cat de anormala
e umanitatea de aici. De cat de chinuiti sunt oamenii si de cat de rai
devin din cauza asta.
Nu se poate sa nu fii uluit de faptul, de pilda, ca una dintre cele
mai raspandite strategii de supravietuire e mitocania agresiva. In
orice tara civilizata oamenii incearca sa-si menajeze nervii cat se
poate de mult. Sunt prevenitori unii fata de altii in forme duse
aproape pana la caricatura.
Si-au dezvoltat zambete sociale si ritualuri de contact care sa
elimine, practic, posibilitatea oricaror conflicte. Cand cineva te
contrazice, ii zambesti si spui: "We agree to disagree" ("am
cazut de acord ca nu suntem de acord"). Cand cineva te calca pe picior, te
grabesti sa-ti ceri tu scuze.
O ipocrizie blanda si surazatoare te intampina peste tot, ca un balsam
care alina toate ranile si satisface toate susceptibilitatile. Aceasta
ipocrizie poarta numele de politete si e esentiala pentru fluidizarea
substantei sociale.
Romanul nu este asa pentru ca nu poate fi, obiectiv, asa. Pentru ca la
noi, daca esti bun, esti calcat in picioare. Sa ne imaginam o tanara
care devine vanzatoare. Isi iubeste meseria si isi propune sa fie cat
mai draguta si mai serviabila cu clientii. Zambetul profesional, acel zambet
care vinde marfa, i se va sterge insa curand de pe fata dupa ce vreo cinci-sase
insi ii vor tranti cate-o badaranie sau vor incepe sa urle la ea ca nebunii,
chiar din prima zi de lucru.
Sunt toate sansele ca dupa o luna de zile zambetul sa-i dispara complet,
iar dupa un an sa avem vanzatoarea noastra standard, acra si scarbita, care
te repede de nu te vezi.
Badaranii de care-am vorbit nu sunt nici ei badarani din nastere. Si ei sunt bieti
oameni la care s-a urlat si care-au fost umiliti de cand se stiu.
Au devenit scarbosi pentru ca au simtit pe pielea lor ca nu tine sa fii dragut cu ceilalti. Pentru ca, la toate ghiseele, au rezolvat numai urland..
Pentru ca doar fiind mitocani au avansat social, calcand peste cei blanzi.
In armata, soldatii sunt extrem de chinuiti "in perioada" de sergentii lor.
Cand ajung ei insisi sergenti, ii chinuiesc pe noii recruti si mai abitir.
Si tot asa, in toate straturile sociale si la toate nivelurile, romanii isi sunt
propriii calai si propriile victime intr-o societate profund alienata psihic,
o societate isterica.
Cred ca asta ne distinge, ca romani, in lume, la ora actuala:
tensiunea continua la nivelul vietii cotidiene. Starea continua de
explozie, care ne provoaca ulcere si atacuri cerebrale.. Conflictul
generalizat al fiecaruia cu fiecare. Nu vreau sa spun prin asta ca
suntem fundamental rai.
Fireste, ne-au impins spre asta saracia si lipsa de orizont, carentele
de educatie, perplexitatea maselor taranesti dezradacinate si aduse in
ghetourile marilor orase. Pot fi si alte explicatii obiective. Dar e
inca ceva, mai subtil, mai intunecat in tot acest chimism social.
Inraiti de lumea in mijlocul careia traim, cu timpul incepe sa ne
placa sa fim rai.
Sadismul nostru rabufneste atunci in insulta si obscenitate. Incepem
sa ne mandrim cu grobianismul nostru si, exhibitionisti ai moralei, ne
dezbracam voluptuos de caracter in aplauzele excitate ale publicului.
Curand, devenim la fel de cinici, la fel de incapabili de a distinge
binele de rau ca tarfele, securistii si noii imbogatiti.
Ascensiunea (sau doar supravietuirea) noastra sociala e marele premiu
castigat cu pretul mitocaniei noastre.
Iar cercul acestei nevroze nationale nu ar putea fi spart decat printr-o lunga
terapie care, ca orice demers psihanalitic, ar fi lunga, scumpa si cu un rezultat
incert. Nu cred ca ne-o putem permite deocamdata. "
"Prima data venisera pentru comunisti, iar eu nu am zis nimic
pentru ca nu eram un comunist.
Apoi venisera pentru sociali democrati, dar eu nu am zis nimic pentru ca nu eram social democrat..
Apoi venisera pentru sindicalisti, si eu nu am zis nimic
pentru ca nu eram un sindicalist.
Apoi venisera pentru evrei, iar eu nu am zis nimic
pentru ca nu eram evreu.
Apoi venisera sa ma ia pe mine, dar nu mai ramasese nimeni
ca sa mai poata sa spuna ceva "
Oare cum putem pastra vie memoria Domnitorului Petru Rares, care spunea :
"VOM FI IARASI CE-AM FOST SI MAI MULT DECAT ATAT ! ", daca suntem
bonlavi de INDIFERENTA ???
Asa sa ne-ajute Dumnezeu .
Ps.. ...ne bine meritam titlul Imnului National!!!
No comments:
Post a Comment